Ապրիլի 24-ին, մասնավորապես հայերը և ամբողջ աշխարհը նշում են Օսմանյան կայսրության կողմից իրականացված հայերի կազմակերպված կոտորածներն ու արտաքսումները: Ամսաթիվը որոշ չափով պատահական է՝ համընկնելով 1915-ի ապրիլի 24-ին Օսմանյան իշխանությունների կողմից 250 հայ մտավորականների և համայնքների ղեկավարների ձերբակալելու հրամանի հետ, որը մեծ հաշվով բացեց դժոխքի դռները:
Համոզված լինելու համար պետք է նշել, որ բռնի մահվան երթերի ու դաժան զանգվածային կոտորածների արդյունքում մահացան 1,500,000 հայեր:
Այս անբացատրելի կորուստը հսկայական դատարկություն է առաջացրել հայ ժողովրդի գիտակցության մեջ: Եբրայերեն «չալալ» բառն օգտագործվում է՝ նկարագրելու «սպանված մարդու», ով մահացել է «հանկարծակի, անբնական մահով»: «Չալալ» նաև նշանակում է «տարածություն» կամ «դատարկություն» և սա հենց այն է, ինչ բոլոր հայերն են զգում իրենց սպանված նախնիների կորստյան հանդեպ: Յուրաքանչյուր հայ զգում է սարսափելի «դատարկություն», որը հնարավոր չէ բացատրել բառերով:
Ռաուլ Վալլենբերգի անվան միջազգային հիմնադրամը բացառիկ է նրանով, որ մեծ նշանակություն է տալիս ավելի շատ դրականին, քան բացասականին: Հիմնադրամի ստեղծման պահից ի վեր, այն ուշադրություն է դարձրել Հոլոքոստի զոհերի փրկիչներին՝ լույս սփռելով վերջիններիս զարմանալի սխրանքների վրա և բացահայտելով նրանց անհայտ հերոսական պատմությունները: Մյուս կազմակերպությունները մեծապես նկարագրում են նացիստական վայրագությունների հետ և, անկասկած, դա շատ լավ է, բայց Վալլենբերգի հիմնադրամը իր առաքելությունը նվիրում է փրկիչներին՝ նրանց մասին պատմությունները հայտնի դարձնելու և շնորհակալություն հայտնելու իրենց ներդրման համար:Կասկածից վեր է, անշուշտ, որ անցյալը շատ մեծ կարևորություն ունի: Անցյալ դարի սկզբերին կոտորված 1,500,000 հայերի հոգիները արմատավորված են բոլոր բարի կամքի տեր մարդկանց սրտերում: Նրանց ձայները լսվում են բարձր և հստակ:
Չարի ժխտումը անհեթեթ է: Բայց սա իմաստաբանության կամ օրենսդրության խնդիր չէ: Բնորոշումը նրանց կյանքի չի վերադարձնի, իսկ օրենքը չի պատժի հանցագործներին:
Օբյեկտիվ պատմաբանները, փաստաբաններն ու գիտնականները պետք է 1915-ի ողբերգական իրադարձությունները վերլուծեն ավելի գիտականորեն: Մեղավորներին մատնացույց անելը անօգուտ զբաղմունք է: Այնպես ինչպես ներկայիս գերմանացիներին չի կարելի մեղադրել իրենց նախնիների գործած մեղքերի համար, այնպես էլ մենք չպետք է մեղադրենք թուրքերի այս սերունդին: Միևնույն ժամանակ, նրանք՝ թուրքերը, չպետք է վախենան ճանաչել Օսմանյան կայսրության սխալները: Սա մեծ ծառայություն կմատուցեր ոչ միայն հայերին, այլ նաև հենց իրենց թուրքերին: Ավելին, ժամանակակից Թուրքիայի հանրապետությունը շատ բան կարող է անել՝ մեղմելու հայ ժողովրդի ցավը: Սկզբի համար Թուրքիան պետք է վերաբացի Հայաստանի հետ սահմանները, որոնք միակողմանի փակվել էին մոտ 18 տարի առաջ: Աշխարհի ժողովուրդները պետք է նույնպես ներգրավվեն՝ փորձելով փոխել ատելություն և նախանձ առաջացնող հանգամանքները:
Քանի դեռ Հայաստանն ու հայերը մտահոգված են, առանց ապագայի հստակ տեսլականի անցյալի հետ ապրելը անիմաստ է: Աշխարհագրորեն Հայաստանը ելք չունի դեպի ծով, սակայն դրա ողբերգական պատմությունը ծնունդ է տվել իր անցյալի ստրուկ դարձած ժողովրդի: Թուրքիան և Հայաստանը բաժանող վիրտուալ պատը պետք է քանդվի և փոխարինվի միլիոնավոր կամուրջներով:
Այս երկու հարևան ժողովուրդները արժանի են կառուցելու խաղաղության, համատեղ գոյության և առաջխաղացման միասնական տեսլական: Սա միակ ճանապարհն է՝ սկսելու բուժել վերքերը և ոչնչացնելու թունավորված միջավայրը: Նոր հարաբերությունները կհաստատվեն աստիճանաբար՝ ուղղորդելով դեպի նոր և ընդհանուր պատմություն, որը կփոխարինի գրեթե 100 տարվա անվստահությունն ու ատելությունը: Նոր տպավորությունները նոր իրականություն կդառնան, հանուն որի արժի ապրել:
Հետևելով Ռաուլ Վալլենբերգի ժառանգությանը և օրինակին, մեր հիմնադրամը սկսել է մի շարք նախաձեռնություններ, որոնց հստակ նպատակն է փոխըմբռնման, երկխոսության և փոխադարձ հարգանքի կամուրջներ ստեղծել թուրք և հայ ժողովուրդների միջև:
Նախ և առաջ, մենք գրական մրցույթ ենք հայտարարել երկու երկրների համալսարանական ուսանողների համար, ովքեր ակնարկներ են գրելու երկու ժողովուրդների միջև այս կամուրջների ստեղծման թեմայի շուրջ: Ակնհայտ պատճառներով երիտասարդ սերունդներին ընդգրկելը ամենամեծ կարևորությունն ունի:
Սրան հետևելու են այլ ծրագրեր, որոնց մասնակցելու են գիտնականներ, արվեստագետներ և երկու ազգերի մասնագետներ: Նրանք նստելու են միասին և տեսակետեր են փոխանակելու: Նրանք խոսելու են միասին ինչպես լավ հարևանները:
Այսպիսով, ո՞րն է Հայոց Ցեղասպանության զոհերի թողած ժառանգությունը: Պատասխանը պարզ է. «Հիշե´ք մեզ, բայց մի´ մոռացեք ողջերին»:
Էդուարդո Էրնեկյան Նախահագ
Բարուխ Տենեմբաում Հիմնադիր
http://www.raoulwallenberg.net/news/the-real-legacy-of-the-victims-of-the-armenian-genocide/
|